AUTOSTIKLU KOPŠANA NO ĀRPUSES
Autostikli no ārpuses tiek pakļauti smagākiem ekspluatācijas apstākļiem, tādēļ ar vienkāršu mazgāšanu vēlamo rezultātu nesasniegt. Labākais ko var darīt, tas ir labi iztīrīt un nopulēt stilku. Ir speciāli padi un pastas paredzēti tieši stikliem. Ja ir vēlēšanās tikai uzspodrināt stiklu, tad var izmantot pastu stiklu pulēšanai un parasto mikrošķiedras lupatiņu. Uzklāt uz lupatiņas pastu, iesmidzināt tīru ūdeni un cirkulārām kustībām iepulēt pastu stiklā, pēc tam notīrīt un atkārtot. Šāds pasākums neizņems skāpējumus, bet stikls paliks caurspīdīgāks un pievilcīgāks.
Autostiklu pulēšana ar pulējamo mašīnu ir atbildīgs, smags un
laikietilpīgs pasākums, tādēļ to labāk uzticēt profesionāļiem. Pulēšanas
rezultātā var noņemt smalkus izsitumus un nelielus skrāpējumus. Stiklu nedrikst
pulēt, ja tam ir kaut neliela plaisa, jo pulējamās mašīnītes slodzes rezultātā
plaisa var kļūt daudz lielāka, kā rezultātā stikls būs jāmaina.
Pie vēlmes uzklāt kādu aizsargpārklājumu uz auto stikliem, galvenais ir labi sagatavot parklājamo virsmu – iztīrīt un attaukot. Biežāk tiek izmantoti tā saucamie “antilietus” pārklājumi. To funkcija nav pasargāt autostiklu no skrāpējumiem un smalkajiem akmentiņiem, bet gan izveidot hidrofobisku efektu. Šis pārklājums veido neredzamu plēvīti virs stikla, kas veicina ūdens atgrūšanu. Lietus laikā, braucošam auto nav nepieciešamības izmantot logu slotiņas uz maximālo ātrumu, jo piles, kas krīt uz loga momentāli noslīd kopā ar gaisa masām, kas iet pāri stiklam un tas paliek tīrs. Šādu pārklājumu darbības laiks tiek mērīts kilometros. Izgatavotāju diapazons ir no 20 000-60 000 kilometriem. Faktiskais darbības laiks būs vienmēr atkarīgs no laikapstākļiem un slotiņu izmantošanas biežuma. Tā piemēram, sānu stikli būs mazāk pakļauti pretvējam un uz tiem netiek izmantotas logu slotiņas, līdz ar to uz šiem stikliem pārklājuma kalpošanas laiks būs ilgāks. Izvēloties autostiklu pārklājumu svarīgi ir izpētīt uzklāšanas metodi, vairākiem produktiem tā var atšķirties. Kā arī, ja vēlaties pārklāt arī spoguļus, tad pārliecinieties, ka izvēlētais pārklājums ir izmantojams arī uz tiem, jo pretējā gadījumā, šāds pārklājums var sabojāt spoguļu pārklājumu – var izveidoties iekšējā oksidācija.
Pastāv arī citi
aizsargpārklājumu vedi, kā piemēram plēves. Tās atškiras pēc biezuma un tiek
mērītas mikronos – jo vairāk mikroni, jo biezāka. Lielākiem stikliem tiek
rekomendētas biezākas plēves. Tās pasargā no izsitumiem un nelieliem
skrāpējumiem. Svarīgi piebilst, ka jebkurš aizsargpārklājums, var ietekmēt
slotiņu darbību. Tas lielākotiess atkarīgs no pašu slotiņu mehānisma, vecuma un
elektronikas. Šādi gadījumi ir reti, bet tomēr, ja tas notiek, tad pārklājums
visdrīzāk būs jāņem nost.
AUTOSTIKLU KOPŠANA NO IEKŠPUSES
Mūsdienās daudz dažādu ķīmiju un tehnoloģiju, kuras veicina autostiklu caurredzamības uzlabošanu, un pat to mūža pagarināšanu. Autostikliem ir nepieciešama atbilstoša apoke un tīrīšana kā no iekšpuses, tā arī no ārpuses. Pie izvēles veikt autostiklu uzkopšanu pastāvīgi, pirmais ar ko vajadzētu sākt, tas ir ar pareizu tīrīšanas līdzekļu izvēli.
Stikla tīrīšanas līdzeklim ir jābūt paredzētam autostiklu tīrīšanai. Mājās izmantojamie stiklu tīrīšanas līdzekļi nav paredzēti autostikliem, to sastāvā ir amonjaks un citas ķīmiskas vielas, kas var sabojāt autostiklu tonējumu, pārklājumu kā arī ietekmēt uz citām stikla īpašībām. Profesionālajā diteilinga industrijā biežāk tiek izmantota koncentrētā ķīmija, tā palīdz ekonomēt naudas līdzekļus. Svarīgi ir tas, ka jebkurai koncentrētajai ķīmijai jābūt atšķaidītai atbilstoši norādījumiem. Pretējā gadījumā tā var veicināt dažādas nepatīkamas sekas, kā piemēram, nepareizi atšķaidīts auto šampūns var izbalināt numurzīmes plāksni. Tādēļ, mājas apstākļos drošāk ir izmantot gatavos stiklu tīrīšanas līdzekļus.
Autostiklu tīrīšanā ir svarīgas arī lupatiņas kuras
tiek izmantotas, to izvēlne mūsdienās ir ļoti liela – mikrošķiedras, zamšādas,
fortē, terry lupatiņas, vafeļdvieļi utt. Jebkura izvēle būs laba, jo katram
izvēlētajam materiālam ir savas priekšrocības, atšķirība būs tikai izmantošanas
tehnoloģijā. Kā par piemēru, var izmantot divas – mikrošķiedras un zamšādas.
Uzsmidziniet uz mikrošķiedras dvieļa autostiklu tīrīšanas līdzekli un notīriet
stiklu. Pēc tam izslaukiet stiklu ar zamšādas lupatiņu. Mikrošķiedrai piemīt
īpašības uzņemt sevī visus netīrumus un zamšādas lupatiņa noņems palikušos
tvaikus un miglu. Svarīgi piebilst, ka jekbkurš auto interjerā izmantotais
kopšanas un tīrīšanas līdzeklis ir jāsmidzina uz lupatas nevis uz virsmas. Auto
interjerā ir daudz dažādu materiālu līdz ar to arī kopšanas līdzekļi tiek
izmantoti dažādi – stikliem, plastmasai, ādai, zamšādai utt. Nepareiza kopšanas
līdzekļu izmantošana var bojāt materiālu. Lupatiņas kuras tiks izvēlētas
autostiklu tīrīšanai ir jāglabā atsevišķi no citām, kā arī tās jāizmanto tikai
stiklu tīrīšanai, jo paneļu virsmas tīrot uz tiem ir ne tikai putekļi bet arī
smiltis, kas var saskrapēt stikla virsmu.
AUTO STIKLI, TO KOPŠANA, PULĒŠANA, AIZSARGPĀRKLĀJUMI
Katrs no mums ir
pieradis pie komforta un drošības atrodoties pie stūres. Vējstikls ir tas, kas
pasargā mūs no vēja, lietus, sniega, putekļiem, smalkiem akmentiņiem, un citiem
redzamību ietekmējošiem faktoriem uz ceļa. Autostikli stipri atšķiras no
parastajiem stikliem, tie ir daudz izturīgāki un neizšķīst. Mūsdienu autostiki
tiek ražoti pēc īpašām tehnoloģijām, kuru dēļ, stiklam plīstot tas nesadalās
šķeltajās stikla lauskās, bet gan pārveido stiklu granulās, kas nodrošina
maksimālu drošību. Automobilim braucot lielos ātrumos pa šoseju, uz vējstikla
tiek diezgan liela slodze, lai mazinātu gaisa masas pretestību, vējstikli tiek
ražoti noapaļotā formā nevis taisni.
Laika gaitā, ekspuatējot
auto, vējstikla ārpuse paliek netīra un grubuļaina, tas ir tādēļ, ka tajā
ieduras visi iespējamie ceļu netīrumi un lielākā to daļa nenomazgājas. Sīki
akmentiņi un bremžu kluču skaidiņas, kas izlido no priekšā braucošā auto,
ieduras stiklā un veido mikroskopiskas plaisiņas, kurās iesēžas putekļi. Mēs to
pamanām jau tad, kad stikls viss paliek punktiņos, sadzeltējis un tā
caurredzamība pasliktinājusies. Arī no iekšpuses vējstikls paliek netīrs un
miglains, tas notiek tādēļ, ka iztvaiko eļļas un mitrumus materiālos no kuriem
sastāv auto paneļi, it īpaši kad tie tiek apstrādāti ar kādu kopšanas līdzekli.
Pat plastmasas detaļās ir eļļu un dažādu šķidrumu daļiņas, kuras pie noteiktām
temperatūrām sāk iztvaikot.
Kad netīrs vejstikls sāk
mazināt drošības un komforta sajūtu, mēs mēģinam visādos veidos atgriezt stikla
īpašības – pastāvīgi vai vēršamies pie speciālistiem.